www.flickr.com
Petra Bos' photos More of Petra Bos' photos

Wednesday, August 17, 2005

Nog een paar hoogtepunten


Hua Shan
Originally uploaded by Petra Bos.

Nog een paar laatste hoogtepunten om het reisverslag iets completer te maken:
- In een tempel op een heilige berg lopen we wat rond tussen de gebouwen door. We komen uit bij de keuken en eetzaal van het complex. Hier zijn de nonnen bezig met de afwas en de bereiding van de volgende maaltijd. De tafel in de eetzaal is gedekt voor meer dan 300 mensen. We raken aan de praat met de nonnen die gember aan het wassen en schillen zijn, ze nodigen ons uit voor de lunch. Maar we hebben geen honger. ‘Dan moeten we morgen maar voor het avondeten komen’, zeggen ze. Later op de dag lopen we door een straatje verderop in het tempelcomplex. Een non komt op me af en probeert haar hoed op mijn hoofd te zetten. Ze gebaart dat ik aan het verbranden ben en de hoed nodig heb als zonbescherming. Met aardig wat overredingskracht lukt het me om de hoed terug op haar hoofd te zetten en haar duidelijk te maken dat ik me in zal smeren met zonnebrandolie.
- We bezoeken een hangend klooster. Dit klooster is 1500 jaar geleden gebouwd aan een verticale rotswand op maar liefst 100 meter van de grond!
- We bezoeken grotten vol met Boeddhistische kunstwerken. De grotten zijn 1500 jaar geleden door mensen uitgehakt en alle standbeelden zijn ook uit de rotsen gehakt. Er zijn ongeveer 40-50 grotten met maar liefst 50.000 standbeelden! Elk stukje van de grotten is benut, kleine Boeddha, grote Boeddha en nog een Boeddha! Ongelofelijk…
- We beklimmen een heilige berg (nou ja, het grootste stuk doen we met de kabelbaan, maar er blijft genoeg te klimmen over) met een schitterend uitzicht. Hiervan kan ik eigenlijk niet meer zeggen, dan kijk naar de foto’s!
- Het historische stadje Pingyao is geheel omringd met stadsmuren. Het oude centrum hangt vol met lampionnen. Overal zijn huizen met prachtige courtyards, die ook weer vol hangen met lampionnen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

www.flickr.com
Petra Bos' photos More of Petra Bos' photos