www.flickr.com
Petra Bos' photos More of Petra Bos' photos

Wednesday, October 19, 2005

Hoog tijd voor een update.

Na een aantal weken van leven en werken in Engeland, begin ik al weer aardig gewend te raken. Toch zijn er dingen die altijd weer opvallen; hun gereserveerdheid, eetgewoontes, werktempo (of misschien is dat alleen bij ons in het lab) en toch ook de ouderwetse voorzieningen en gewoontes.

Een voorbeeld: toen ik mijn bankpas ontving (eindelijk! het is niet simpel om een bankrekening te openen hier) werd die vergezeld van een folder waarin een nieuw systeem werd uitgelegd: pinnen! Het pinnen bij een geldautomaat, dat kennen ze al wel. Maar pinnen in winkels is vrij nieuw. Het was altijd wel mogelijk om met je bankpas te betalen, maar je deed dan dmv een handtekening. Tegenwoordig moet je daar een pincode voor onthouden. In de folder wordt het aangeprezen als het systeem van de toekomst dat de komende jaren wereldwijd zal worden geïntroduceerd.

Een ander voorbeeld: na mijn verhuizing moesten we een bezoekje aan de eerste hulp afdeling van het ziekenhuis brengen. Mijn vader had zichzelf namelijk met een stuk hout in het gezicht geslagen en had hechtingen nodig. Er is een moderne balie en een normale wachtruimte op de eerste hulp. Maar de behandelkamers zijn toch wel erg ouderwets. Er zijn twee rijen van ieder 10 kamertjes, elk met een bloemetjesgordijn ervoor (of misschien was het een stippeltjesgordijn). De gordijnen zijn bijna nergens gesloten, dus je kan zo bij de overburen naar binnen kijken. Een van de kamertjes is ingericht als wachtruimte. Deze is bedoeld voor de mensen die te ziek zijn om in de grote wachtruimte te zitten, of die moeten wachten op een vervolgbehandeling of onderzoek. In dit kamertje worden simpele verpleegkundige onderzoeken gedaan; bloeddruk meten, ed. Ook wordt er van alles met de patiënt besproken in deze kamer. Weinig privacy dus. Gelukkig zagen mijn vaders hechtingen er normaal uit. Alhoewel er wel een al na 3 dagen spontaan los was gegaan…

Toch vermaak ik me hier prima. Ik begin langzaam aan steeds meer in mijn onderzoek te komen. Alhoewel het naar mijn zin lang niet snel genoeg gaat. De pauzes zijn daar te gezellig voor. Tot nog toe ben ik nog niet begonnen aan experimenten op mijn ‘eigen’ weefsels. Ik heb vooral veel gelezen en geoefend met technieken samen met andere mensen in het lab. Vanmorgen ben ik naar de boerderij geweest waar de schapen worden gehouden en heb ik mijn ‘eigen’ vetweefsels opgehaald. Vanaf nu kan ik dus beginnen met experimenten op deze weefsels.

Ik ben inmiddels aardig gesettled in mijn huisje. Ik ben zeer tevreden met mijn eigen kamer. De rest van het huis is nog steeds oer-oud-Engels. Voorlopig ben ik niet van plan daar veel in te investeren om dat te veranderen, aangezien ik hier maar voor bepaalde tijd ben.
Het enige wat nog niet geheel gesettled is, is het internet. Vorige weekend zijn we er uren mee bezig geweest tot het werkte. Het werkte prima voor een week. Afgelopen weekend hield het er echter weer mee op en zijn we er weer uren mee bezig geweest. Dit keer zonder resultaat.
Dus, voor degenen onder jullie die wachten op een email van mij; nog even wachten tot mijn internet weer helemaal werkt (hopelijk snel).
Mijn huisgenoten zijn gezellig, maar weinig beschikbaar om leuke dingen mee te doen. De een is te druk met het schrijven van haar proefschrift. De ander gaat elk weekend naar haar ouders. Zij wil wel van alles doen op doordeweekse avonden, dus dat is in ieder geval al wat.

Buiten het labwerk heb ik nog niet erg veel activiteiten, maar langzaam aan begint dat toch wel te komen. Een aantal mensen in het lab zijn wel in voor allerlei uitjes en sociale gelegenheden. Verder heb ik me ingeschreven voor een flink aantal verschillende cursussen. De meeste zijn maar een dag of een halve dag, maar sommige zijn ook langer. Volgende week begint mijn Spaanse cursus van 10 weken.

Kortom: ondanks sommige Engelse gewoontes en dankzij sommige andere, vermaak ik me prima hier en verveel me absoluut niet.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

He meis, ben blij te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! Ik weet niet of die emailgroep goed werkt, aangezien ik nog geen mail had ontvangen dat je een nieuw bericht had geplaatst.. Maar aangezien ik hele dagen achter mijn laptop verblijf, en af en toe (nou eerlijk gezegd, iets vaker dan af en toe..) wat Werk Ontwijkend Gedrag (WOG ipv het alom bekende SOG) vertoon, check ik je site natuurlijk regelmatig!! Het zal nog ff duren voordat ik aan experimenteren kan beginnen: eerst onderzoek voorleggen aan mijn Committee, dan naar Ethics, dan bloed en decidua verzamelen, blablabla.. Ofwel, tijd genoeg voor veel artikelen lezen en MSNen en Skypen!!! Ik hoop dat je je internet snel weer aan de praat krijgt zodat we kunnen Skypen. Liefs, Inge

7:32 AM  
Blogger Petra said...

Hi Ing!
Jij bent snel zeg. Yahoogroups is niet zo snel, maar ik vertrouw erop dat het nog goed komt. Hopelijk deze week nog...
Niet te veel WOG doen he?!
Liefs Petra

7:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ik blijf gewoon heel vaak je site bezoeken, veel leuker dan artikelen lezen!!!
Kus

1:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Haai!! Heb dan eindelijk een mail van Yahoo ontvangen.... Drie dagen en verschillende comments later, maar hij doet het in ieder geval! En aangezien ik nog steeds aan het WOG'en ben (zal de komende maanden nog wel in mijn systeem zitten!), laat ik maar weer 's een berichtje achter, zodat ik je 'comment gehalte' op peil kan houden (en daarbij ook je bezoekersaantal)!! Kus

1:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ha Petraatje!

Hier nog een comment om je 'gehalte' op peil te houden. Heb in ieder geval mailtje over de yahoogroups ontvangen, super dat het nu (ook al is het dan met kleine vertraging :-)) werkt! Klinkt allemaal goed, vind dat je juist al aardig wat gedaan hebt voor je project! Balen van internet trouwens, maar als het weer werkt, wordt het hoog tijd om te gaan skypen.
En Spaanse cursus is dus toch nog gelukt, yay! Alvast heel veel succes voor komende week :-).

Liefs,
mar

1:25 PM  
Blogger Marije said...

He Petra, lachen van dat stukje met die gordijnen... En dat terwijl ze op ieder andere locatie (lees: in de normale huizen en appartementen) de gordijnen altijd krampachtig gesloten houden. En maar grapjes maken over die Nederlanders en hun gewoonte om alle gordijnen open te houden. Wat een contrast! Ik heb liever de gordijnen dicht in het ziekenhuis dan in mijn woonkamer (want kom op, ZO vaak wordt er ook niet ingebroken, maar laat me niet over die paranoide gedachtes van de Engelse beginnen...). Vind je ook niet dat het zo anders is om in een straat te lopen waar alle gordijnen potdicht zijn in vergelijking met een gezellige Nederlandse straat waar mensen af en toe trots hun inrichting laten zien aan de toeschouwer?

Ach, misschien ben ik alleen nog in de verkeerde straten geweest hierzo. Maar meestal zijn de ramen hier al zo klein...
Oja, en ik heb het natuurlijk alleen over overdag, niet 's avonds ;-).

Die Engelsen toch...

7:31 PM  
Blogger Petra said...

Hi Marije,

Ben het helemaal met je eens van die gordijnen. Volgens mij heb ik de gordijnen van mijn huisgenootje nog nooit open gezien. En dan maar klagen dat het zo donker is in haar kamer, tsja.....

groetjes Petra

1:12 AM  

Post a Comment

<< Home

www.flickr.com
Petra Bos' photos More of Petra Bos' photos