www.flickr.com
Petra Bos' photos More of Petra Bos' photos

Thursday, September 01, 2005

Vestingstad Hellevoetsluis


Mijn tijdelijke huisje
Originally uploaded by Petra Bos.

18 Jaar lang heb ik in deze stad gewoond. Nu, inmiddels 6 jaar, later kom ik er voor een maand terug en kijk ik met hele andere ogen naar dit stadje. Misschien komt het omdat ik toen te jong was, misschien omdat ik nu wat meer van de wereld heb gezien, misschien omdat we nu in het historische stadscentrum wonen. Pas nu zie ik wat een mooi stadje het eigenlijk is met zo’n rijke historie.

In de 14e eeuw ontstond er een haven aan de spuigeul buiten de dijken van Nieuw Helvoet. In 1585 werd hier een sluis gebouwd, de ‘Hellevoetse Sluis’. Hellevoetsluis was geboren.
Zo’n veertig jaar later werd begonnen met de aanleg van vestingwerken rond het stadje. De haven groeide uit tot het in de 17e eeuw de marinestad van Nederland was. In 1638 werd het droogdok gebouwd. Hier werden verscheidene VOC schepen gebouwd en gerepareerd.
Dit is de plaats waar Piet Hein zijn zilvervloot naar toe bracht in 1629. De plaats die door Michiel de Ruyter en Maarten Tromp als hun thuishaven werd beschouwd. De plaats waar vandaan stadhouder Willem III in 1688 met zijn vloot naar Engeland vertrok, uitgezwaaid door prinses Mary. De plaats waar alle schepen richting Rotterdam tot in de 19e eeuw doorheen moesten varen.

De plaats waarin deze historie nu nog volop aanwezig is. In de vestingwerken, in de jachthavens, in het droogdok, in de molens, in de vuurtoren, in de oude Hellevoetse Sluis.

Dat ik dat niet eerder gezien had…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

www.flickr.com
Petra Bos' photos More of Petra Bos' photos